Co mám dělat|?
Anezka
Dobrý den,prosím poraďte mi! Moje dcera je už tři roky drogově závislá na pervitinu(inj.aplikace).Celou tuto dobu se jí snažím pomoci sama i prostřednictvím odborníků.Dvakrát byla i v léčebně( v jedné vydržela jeden den,ve druhé dva měsíce ).Nepracuje,toulá se a často mění města ve kterých se zdržuje.Když je jí tzv.nejhůř po delší odmlce se ozve a já, i když si stále opakuji,že už jí pomáhat nebudu stejně udělám zase totéž.Vezmu jí domů,zaplatím dluhy...atd.Tři týdny až měsíc vydrží bez drog,pak bez jediného slova zmizí a já o ní nic nevím třeba několik měsíců.Toto se opakuje pořád dokola.Momentálně jsem v situaci,kdy mě přesvědčuje,abych jí vzala domů.Rozdíl je jen v tom,že už nemám sílu jí pomáhat.Jsem vyčerpaná a unavená.Trápí mě ale otázka jestli jsem se rozhodla správně.Není to přece jen moje povinnost?Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, myslím, že z toho, co popisujete, musíte být velmi vyčerpaná. Píšete, že už tři roky se opakuje stále totéž - je na čase tuto strategii, která je neúčinná, změnit. Pokud jste se rozhodla dceři, která nehodlá přestat s užíváním pervitinu, nehodlá pracovat, splácet dluhy a vést „normální“ život, dále nepomáhat, rozhodla jste se správně. Často totiž největší pomocí je nepomáhat. Není Vaší povinností podporovat její užívání drog a zahálčivý život. Pomoc a podporu dceři nabídněte za jasně stanovených podmínek (kontakt s odborníkem, případně ústavní léčba, práce nebo evidence na ÚP, plán splácení dluhů, apod.). Možným řešením s poněkud mírnějším dopadem pro dceru je to, že byste jí na určitou dobu (1-2 měsíce) zajistila bydlení – podnájem nebo ubytovnu – je to dost dlouhá doba na to, aby Vás přesvědčila, že se snaží svůj život změnit. Ať již se rozhodnete pro kterékoliv řešení, je nejvyšší čas začít myslet na sebe a na svůj život. Netrapte se výčitkami, pro dceru jste udělala všechno, co jste mohla. Zvládnout celou situaci by Vám jistě pomohl kontakt s odborným zařízením - v každém větším městě funguje kontaktní centrum pro uživatele drog, které nabízí poradenství také pro rodiče, kontakty naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo ještě napište, z jakého jste regionu a já Vám kontakt vyhledám. Pokud jste z Prahy, navštivte Poradnu pro rodiče Sananim, poradna sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy, konzultaci je třeba si předem telefonicky domluvit na telefonu: 739 268 527 nebo 284 824 234 (pondělí – pátek 9.00-19.00). Přeji Vám, abyste brzy načerpala sílu a energii.